Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Mýtné na polních cestách (republikace)

Minulých staletí a v některých zemí bylo mýtné zcela běžným jevem na skoro všech komunikacích, sloužilo k jejich údržbě a rozvoji podle míry využití.  

V České republice se mýtné relativně nedávno vrátilo, a to pouze na dálniční komunikace, a prozatím jen pro nákladní dopravu. Od počátku byly diskutovány 2 varianty způsobu evidence, prostřednictvím satelitů nebo mýtných bran. Rádoby levnější a rychlejší se jevil systém mýtných bran, ale čím dál tím více se ukazuje, jak toto řešení bylo krátkozraké a dříve nebo později bude muset být nahrazeno satelitním systémem, což s sebou přinese opětovné vynaložení vstupních nákladů.

 

Neefektivnost mýtných bran se projevuje hned v několika oblastech. Prvně mýtné brány zpoplatňují jen některé druhy komunikací, tedy motivují plátce využívat jiné komunikace, které často svou konstrukcí a umístěním v zastavěných oblastech neodpovídají danému druhu dopravy. Doprava je tak sváděna do obcí, lidé jsou zatěžováni nadměrným hlukem, komunikace jsou přetěžovány, tedy bezplatně ničeny. Zřizováním nových dopravních opatření (zákazů vjezdu, váhových limitů) jsou vynakládány další náklady, je nutno vést další správní řízení o umístění těchto omezení, čímž hypertrofuje úřednický aparát. Takto užívané komunikace jsou často ve vlastnictví obcí, kterým vznikají náklady s jejich rekonstrukcí bez možnosti výběru poplatků (mýtného).

 

Současný systém tedy dostatečně nereflektuje užití komunikace a jeho zpoplatnění, neboť to není v technických možnostech mýtných bran. Nejefektivnější se jeví zpoplatnění užívání všech komunikací, dokonce i polních cest s tím, že poplatek bude náležet vlastníku dané komunikace.

 

Opakovaně byla diskutována možnost výstavby dálnic soukromými společnostmi, kterým by bylo umožněno za jejich užívání vybírat poplatky. Stát by tak nemusel řešit situaci, kdy na jedné straně je potřeba rozvoje silniční infrastruktury na druhé však stojí dlouhodobý nedostatek peněz ve státním rozpočtu. Pochopitelně je nutno uvažovat o regulaci nebo unifikaci výše mýtného s ohledem na druh komunikace a druh vozidla, stanovení poměrné části výnosů plynoucích do zvláštních ekologických a obdobných fondů, nicméně obecné umožnění výběru mýtného vlastníkem komunikace je předpokladem soukromých investic do dopravní infrastruktury. Zároveň by tím byl motivován vznik majetkových investičních fondů s relativně jistým investičním portfoliem, čímž by mohla být rozšířena oblast méně-rizikových investic např. penzijních fondů.

 

Satelitní systém se jeví efektivnější, neboť umožní rozvoj všech druhů komunikací. Vlastník polní cesty, který ji svým nákladem udržuje v provozuschopném stavu je oprávněný k náhradě za její užití, obdobně je tomu u obcí, kterými projíždí stovky kamionů. Volba druhu komunikace může mít i pro ekologický efekt, bude-li finančně výhodnější pro nákladní dopravu užití dálnic oproti místním komunikacím; užití obchvatů oproti průjezdům městy. Obcím by byl zároveň dán do rukou silný ekologický nástroj proti nadužívání osobní automobilové dopravy, možnost regulovat vjezd do center.

 

Neméně důležitým je pohled na zdanění paliv. Výběr mýtného může dlouhodobě nahradit zdanění pohonných hmot, čímž bude zamezeno daňovým únikům v souvislosti s jejich nelegálním dovozem nebo případy, kdy motorista nakoupí palivo v zahraničí, kde je i odvedena daň, ale užije jej v další zemi. Z dlouhodobého hlediska je pak řešen problém zdanění nových paliv, jako je LPG, CNG, vodík, elektřina aj. Budoucí výpadek příjmů státního rozpočtu pro postupné snižování výnosu ze spotřební daně a DPH z pohonných hmot je neodvratitelný a jen jeho včasné řešení může zabránit ekonomickým problémům.

 

Zavedení mýtného pro užití jakékoli komunikace se tedy jeví spravedlivější vůči vlastníkům komunikace, podporující investice, spravedlivé zdanění a dlouhodobé udržení státních příjmů a jako pro ekologické. Jediným možným prostředkem je však zavedení satelitního systému.

 

Tento příspěvek byl publikován dne 25.2.2010 10:56 na blogu stránek http://houfek.blogy.novinky.cz

Z důvodu zrušení tohoto blogu včetně archivu si jej dovolil autor re-publikovat.

Autor: Ivan Houfek | sobota 1.1.2011 0:00 | karma článku: 4,03 | přečteno: 266x
  • Další články autora

Ivan Houfek

Válka od kafe

Bezprostředně a s obavami, přesto však jen online od kafe prožívá Západ po desítkách let konflikt, který by se ho mohl dotknout.

28.2.2022 v 9:00 | Karma: 8,14 | Přečteno: 208x | Diskuse| Politika

Ivan Houfek

Skuteční hrdinové makají i bez vyznamenání, zabijačky či salonku

Vyznamenání často dostávají funkcionáři, skuteční hrdinové často dřou bez jasné podpory a slyšitelného poděkování. Zdravotníci a další obětavě dřou, je na místě je podpořit – upřímně, od lidí, ne v rámci politického proslovu.

26.10.2020 v 12:09 | Karma: 17,28 | Přečteno: 386x | Diskuse| Společnost

Ivan Houfek

V době koronavirové stát musí sáhnout i k zestátňování

Lékaři nemají základní ochranné pomůcky, zejména respirátory, přitom stát stále nepřistoupil k jejich zestátňování - byť jak se ukazuje, existují sklady, které jimi přetékají.

19.3.2020 v 9:09 | Karma: 13,21 | Přečteno: 529x | Diskuse| Politika

Ivan Houfek

Regio-dobytčákem jen s kožichem

Dopravit se z bodu A do bodu B je možné mnoha způsoby a někdy jízda modrým, žlutým nebo černým může končit krvavě červenou.

23.11.2018 v 12:00 | Karma: 24,58 | Přečteno: 1103x | Diskuse| Cestování

Ivan Houfek

Prezident je mrtev, ať žije prezident !

Kostky jsou vrženy a nyní už lze jen protestovat, stávkovat a bouřit se, ale taková je demokracie. Často na místo stmelující a konstruktivní, demagogická a rozvracející.

27.1.2018 v 14:00 | Karma: 8,21 | Přečteno: 301x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

VIDEO: V Londýně hořel autobus. Hasiči požár zvládli až po více než hodině

19. května 2024  10:09

Pět hasičských vozů a třicet hasičů zasahovalo v sobotu odpoledne v Twickenhamu na jihozápadě...

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení

19. května 2024  9:19

Sněmovna bude příští týden schvalovat sporné zkrácení doby oddlužení z nynějších pěti let na tři...

Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa

19. května 2024  8:36

Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...

Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie

19. května 2024  7:26

Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....

  • Počet článků 49
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 726x
Ačkoli jsem povoláním a vzděláním právník, nejsem schopný mlčky přihlížet politickému dění, které se často řídí mylnou vidinou okamžitého efektu.

Seznam rubrik